Nezapomenutelné filmy 1983: Rok, který změnil kinematografii

Filmy 1983

Nejúspěšnější filmy roku 1983 v kinech

Rok 1983 byl pro filmový průmysl mimořádně úspěšný, přičemž do kin přišla řada snímků, které se staly kasovními trháky a zároveň získaly uznání kritiky. Návrat Jediho od režiséra Richarda Marquanda se stal absolutním vítězem roku s celosvětovými tržbami přesahujícími 252 milionů dolarů. Třetí díl původní trilogie Hvězdných válek přilákal do kin miliony diváků a definitivně potvrdil dominanci sci-fi žánru v hollywoodské produkci.

Druhým nejúspěšnějším snímkem roku se stal Terms of Endearment (Cena za něžnost) s Shirley MacLaine a Debrou Winger v hlavních rolích. Film nejen že vydělal přes 108 milionů dolarů, ale získal také pět Oscarů, včetně ocenění za nejlepší film. Na třetím místě se umístila komedie Flashdance, která vydělala více než 90 milionů dolarů a významně ovlivnila populární kulturu osmdesátých let, zejména v oblasti módy a tance.

Významným překvapením roku se stal snímek Trading Places (Záměna) s Eddie Murphym a Danem Aykroydem, který dokázal spojit inteligentní humor s kritikou sociálních rozdílů v americké společnosti. Film vydělal přes 90 milionů dolarů a etabloval Murphyho jako jednu z největších komediálních hvězd desetiletí. Nesmíme opomenout ani Superman III s Christopherem Reevem, který sice nedosáhl úspěchu předchozích dílů, ale přesto přilákal do kin dostatek diváků na to, aby se stal jedním z nejúspěšnějších filmů roku.

Pozoruhodného úspěchu dosáhl také snímek Octopussy s Rogerem Moorem v roli Jamese Bonda, který potvrdil neutuchající popularitu bondovské série. Film vydělal více než 67 milionů dolarů jen v Severní Americe. Mezi další významné kasovní trháky roku 1983 patřil WarGames s mladým Matthewem Broderickem, který zachytil rostoucí obavy z počítačové technologie a možnosti jaderné války.

Zajímavým fenoménem roku byla také rostoucí popularita hororového žánru, reprezentovaná především snímkem Christine podle předlohy Stephena Kinga. Film o posedlém automobilu režírovaný Johnem Carpenterem se stal kultovní klasikou. V žánru komedie zaznamenal výrazný úspěch film Mr. Mom s Michaelem Keatonem, který vtipně reflektoval měnící se genderové role v americké společnosti.

Rok 1983 také přinesl několik významných animovaných filmů, včetně japonského Naušika z Větrného údolí od Hajao Mijazakiho, který položil základy pro vznik slavného studia Ghibli. V oblasti dokumentární tvorby zaznamenal mimořádný úspěch film Koyaanisqatsi, který pomocí působivých záběrů a minimalistické hudby Philipa Glasse dokumentoval vztah mezi přírodou, člověkem a technologií.

Oscarový film Terms of Endearment

Film Terms of Endearment (Cena za něžnost) z roku 1983 se stal jedním z nejvýznamnějších snímků osmdesátých let. Toto mistrovské dílo režiséra Jamese L. Brookse získalo neuvěřitelných pět Oscarů, včetně ocenění za nejlepší film, režii a scénář. V hlavních rolích excelovali Shirley MacLaine a Debra Winger jako matka a dcera, jejichž komplikovaný vztah tvoří ústřední linii příběhu, přičemž obě herečky byly za své výkony nominovány na Oscara. Jack Nicholson, který ztvárnil postavu bývalého astronauta Garretta Breedlovea, si odnesl Oscara za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli.

Příběh sleduje třicet let života Aurory Greenway (MacLaine) a její dcery Emmy (Winger). Aurora je ovdovělá, poněkud výstřední žena z vyšší společenské třídy, která má složitý vztah se svou dcerou. Jejich vztah prochází různými peripetiemi, od Emmina vzdoru v mládí až po postupné sbližování v dospělosti. Film citlivě zachycuje každodenní radosti i tragédie, které život přináší, včetně Emmina boje s rakovinou, který tvoří emotivní závěr snímku.

V kontextu filmové produkce roku 1983 představoval Terms of Endearment výjimečný počin, který se vymykal tehdejším trendům. Zatímco mnoho filmů té doby sázelo na akční scény a speciální efekty, tento snímek vsadil na hluboký lidský příběh a brilantní herecké výkony. Rozpočet filmu činil 8 milionů dolarů, ale v kinech utržil více než 108 milionů dolarů, což z něj učinilo jeden z nejúspěšnějších filmů roku.

Kritici vyzdvihovali především schopnost režiséra Brookse balancovat mezi komediálními a dramatickými momenty. Film dokázal diváky rozesmát i dojmout k slzám, často během jediné scény. Zvláště působivé jsou dialogy mezi hlavními postavami, které působí neobyčejně autenticky a přirozeně. Brooks, který předtím pracoval především v televizní tvorbě, prokázal mimořádný cit pro filmové vyprávění.

Snímek se také vyznačuje výraznou vizuální stránkou, za kterou byl zodpovědný kameraman Gordon Willis. Jeho práce pomohla vytvořit intimní atmosféru, která perfektně doplňuje emocionální hloubku příběhu. Hudba Michaela Gora citlivě podtrhuje klíčové momenty filmu, aniž by působila sentimentálně nebo manipulativně.

Terms of Endearment se stal vzorem pro mnoho následujících dramat o rodinných vztazích. Jeho vliv lze spatřovat v řadě pozdějších filmů, které se podobně snaží zachytit komplexnost mezilidských vztahů a životních zvratů. Film získal celkem jedenáct nominací na Oscara, což z něj činí jeden z nejúspěšnějších snímků v historii udílení těchto prestižních filmových cen. Jeho odkaz přetrvává dodnes a pravidelně se objevuje v žebříčcích nejlepších filmů všech dob.

filmy 1983

Scarface s Al Pacinem v hlavní roli

Film Scarface z roku 1983 se stal jedním z nejvýznamnějších gangsterských snímků všech dob. Režisér Brian De Palma vytvořil společně s Al Pacinem v hlavní roli nezapomenutelný příběh kubánského uprchlíka Tonyho Montany, který se z ničeho vypracuje na mocného drogového krále v Miami. Snímek, který původně získal kritiku za přehnané násilí a vulgaritu, se postupně proměnil v kultovní dílo, které ovlivnilo populární kulturu na desetiletí dopředu.

Al Pacino předvedl jeden ze svých nejintenzivnějších hereckých výkonů, když ztvárnil ambiciózního a bezohledného Tonyho Montanu. Jeho charakteristický přízvuk a nezaměnitelné hlášky jako Say hello to my little friend! se staly součástí filmové historie. Příběh sleduje Montanův vzestup od jeho příjezdu na Floridu v roce 1980 jako součást uprchlické vlny Mariel boatlift až po jeho tragický pád.

Scénář, který napsal Oliver Stone, se inspiroval původním filmem Scarface z roku 1932, ale přenesl děj do moderní doby a zasadil ho do prostředí kokainového boomu 80. let v Miami. Film se stal významným milníkem roku 1983 a společně s dalšími snímky jako Tootsie nebo Terms of Endearment definoval filmovou produkci tohoto období. De Palmova režie kombinuje stylizované násilí s působivou vizuální stránkou, přičemž využívá výraznou neonovou estetiku Miami té doby.

Michelle Pfeifferová v roli Elviry Hancock předvedla průlomový výkon, který odstartoval její hvězdnou kariéru. Její chemie s Pacinem na plátně je elektrizující a přispívá k celkové intenzitě filmu. Hudební doprovod od Giorgio Morodera vytváří charakteristickou atmosféru osmdesátých let a podtrhuje dramatické momenty příběhu.

Produkce filmu byla sama o sobě dramatická. Natáčení probíhalo především v Miami a Los Angeles, přičemž místní kubánská komunita protestovala proti způsobu, jakým film zobrazuje jejich kulturu. Přesto se Scarface stal významným dílem, které realisticky zachycuje temnou stránku amerického snu a korupci moci. Film se natáčel s rozpočtem přibližně 25 milionů dolarů a navzdory počáteční smíšené reakci kritiky se stal komerčně úspěšným.

Význam filmu Scarface přesahuje rok jeho vzniku. Stal se inspirací pro mnoho následujících gangsterských filmů a ovlivnil hip-hopovou kulturu, kde je Tony Montana často citován a jeho příběh glorifikován. Film také otevřel důležitá témata jako imigraci, americký sen a morální úpadek spojený s neomezenou mocí. De Palmova režie a Pacinův výkon vytvořily nezapomenutelný portrét člověka, který je ochoten udělat cokoli pro dosažení svých cílů, což činí ze Scarface nadčasové dílo, které rezonuje i čtyřicet let po své premiéře.

Star Wars. Epizoda VI - Návrat Jediho

Film Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho měl premiéru v roce 1983 a představuje závěrečnou kapitolu původní trilogie, která změnila tvář světové kinematografie. Režisér Richard Marquand se ujal nelehkého úkolu završit epický příběh, který George Lucas započal v roce 1977. Film se okamžitě stal kasovním trhákem a vydělal přes 475 milionů dolarů při rozpočtu 32,5 milionu dolarů.

Děj snímku se odehrává rok po událostech z Epizody V a sleduje Luke Skywalkera, který se vrací na Tatooine, aby zachránil svého přítele Hana Sola z područí zločineckého bosse Jabby Hutta. Mark Hamill, Harrison Ford a Carrie Fisher se vrátili do svých ikonických rolí a předvedli dosud nejlepší herecké výkony v celé sérii. Příběh vrcholí epickou konfrontací mezi Lukem Skywalkerem a jeho otcem Darth Vaderem na palubě druhé Hvězdy smrti.

Technické zpracování filmu bylo na svou dobu revoluční. Společnost Industrial Light & Magic posunula hranice speciálních efektů využitím nejmodernějších technologií té doby. Scény vesmírných bitev byly detailnější a propracovanější než kdy předtím. Kostýmy a masky, zejména ty použité pro různé mimozemské rasy v Jabbově paláci, získaly zaslouženě Oscara za nejlepší kostýmy.

Hudební složka filmu, kterou opět složil John Williams, přinesla několik nových nezapomenutelných melodií, které se staly součástí kulturního dědictví. Orchestrální skladby dokonale podtrhují dramatické momenty i intimní scény mezi hlavními postavami. Soundtrack byl vydán na samostatném albu a stal se bestsellerem.

Film se také významně zapsal do historie českého filmu, protože byl jedním z prvních velkých hollywoodských trháků, které se dostaly do československých kin v době postupného uvolňování politické situace. Český dabing filmu byl realizován až v 90. letech, ale kvalita zpracování a překladu byla na velmi vysoké úrovni.

Návrat Jediho přinesl uspokojivé rozuzlení mnoha zápletek a vztahů mezi postavami. Vykoupení Dartha Vadera, triumf Povstalecké aliance nad Impériem a Lukovo dokončení jeho cesty Jediem představují vrcholy vyprávění. Film také představil několik ikonických postav, jako jsou Ewokové, kteří sice byli někdy kritizováni jako příliš roztomilí, ale stali se nedílnou součástí světa Star Wars.

Snímek získal řadu ocenění, včetně Oscara za speciální efekty, a dodnes je považován za jeden z nejlepších závěrů filmové série všech dob. Jeho vliv na popkulturní fenomén Star Wars je nepopiratelný a mnohé jeho scény se staly předmětem nesčetných odkazů a parodií. V roce 1983 představoval vrchol filmařského umění a technologie, a přestože od jeho premiéry uplynulo již čtyřicet let, stále si zachovává své kouzlo a schopnost uchvátit diváky všech generací.

filmy 1983

Každý film z roku 1983 má své kouzlo, některé jsou jako víno - čím starší, tím lepší, a jiné prostě zůstanou navždy v našich vzpomínkách jako symbol té doby

Zdeňka Procházková

Risky Business. První hlavní role T. Cruise

Film Risky Business z roku 1983 představuje zlomový okamžik v kariéře Toma Cruise. Tento americký komediální snímek režiséra Paula Brickmana se stal přelomovým dílem, které katapultovalo tehdy jednadvacetiletého herce mezi hollywoodské hvězdy. Cruise zde ztvárnil roli Joela Goodsena, středoškolského studenta z bohaté rodiny na předměstí Chicaga, jehož život se dramaticky změní během nepřítomnosti jeho rodičů.

V době svého uvedení film vzbudil značnou kontroverzi kvůli odvážným tématům a explicitním scénám. Příběh sleduje mladého Joela, který využije nepřítomnosti rodičů k experimentování se zakázaným ovocem dospělého života. Po seznámení s prostitutkou Lana (Rebecca De Mornay) se jeho život promění v divokou jízdu plnou nečekaných zvratů. Ikonickou se stala scéna, kde Joel tančí ve spodním prádle na píseň Old Time Rock and Roll od Boba Segera, která se zapsala do filmové historie a byla nesčetněkrát parodována.

Film vynesl do té doby relativně neznámému Tomu Cruisovi první významné uznání kritiky. Jeho charismatický výkon v roli Joela ukázal, že dokáže unést hlavní roli a stát se vedoucí postavou hollywoodských filmů. Snímek také představil nový pohled na žánr teenagerských komedií, když kombinoval prvky coming-of-age dramatu s satirickým pohledem na americký sen a podnikavost.

Produkční rozpočet filmu činil pouhých 6,2 milionu dolarů, ale v kinech vydělal přes 63 milionů dolarů jen v USA. Tento komerční úspěch pomohl etablovat nový typ teenagerských filmů 80. let, které se nebály kombinovat humor s vážnějšími tématy a sociální kritikou. Soundtrack filmu, který obsahoval mimo jiné skladby od Phila Collinse a Tangerine Dream, se stal samostatným hitem.

Režisér Paul Brickman vytvořil příběh, který balancuje mezi komedií a dramatem, přičemž kriticky nahlíží na materialismus a morální hodnoty americké společnosti 80. let. Film také vyniká svojí vizuální stránkou, kdy kameraman Bruce Surtees dokázal zachytit atmosféru chicagských předměstí s podmanivou elegancí.

Význam filmu Risky Business přesahuje jeho dobový kontext. Stal se vzorem pro mnoho následujících teenagerských komedií a dodnes je považován za jeden z nejlepších filmů svého žánru. Pro Toma Cruise znamenal začátek hvězdné kariéry a ustanovil jeho pozici jako jednoho z nejvýraznějších herců své generace. Jeho výkon v roli Joela Goodsena ukázal rozsah jeho hereckého talentu a předznamenal jeho budoucí úspěchy v Hollywoodu.

Flashdance. Taneční film s Jennifer Beals

Film Flashdance z roku 1983 se stal jedním z nejvýznamnějších tanečních snímků osmdesátých let. V hlavní roli exceluje Jennifer Beals jako Alex Owens, mladá svářečka, která po nocích vystupuje jako tanečnice v pittsburském baru. Její životní sen je stát se profesionální baletkou a dostat se na prestižní konzervatoř. Režisér Adrian Lyne vytvořil dílo, které perfektně zachycuje atmosféru tehdejší doby a spojuje prvky romantického dramatu s dynamickými tanečními sekvencemi.

Film 1983 Režisér Žánr Země původu
Scarface Brian De Palma Krimi drama USA
Tři oříšky pro Popelku Václav Vorlíček Pohádka Československo
Star Wars: Epizoda VI Richard Marquand Sci-fi USA
Jára Cimrman ležící, spící Ladislav Smoljak Komedie Československo

Příběh Alex je inspirativním vyprávěním o překonávání překážek a následování vlastních snů. Během dne pracuje v ocelárně, kde se setkává s Nick Hurleyem (Michael Nouri), svým nadřízeným, se kterým postupně naváže romantický vztah. Večer se však proměňuje v okouzlující tanečnici, která svými vystoupeními ohromuje publikum v nočním klubu. Její taneční čísla jsou kombinací baletu, breakdance a moderního tance, což bylo na svou dobu velmi inovativní.

Film se stal kulturním fenoménem a významně ovlivnil módní trendy 80. let. Charakteristický vzhled hlavní hrdinky - roztrhané mikiny spadající z ramene, legíny a vytahaná trika - se stal ikonickým a inspiroval celou generaci. Soundtrack filmu, obsahující hity jako What a Feeling od Irene Cary a Maniac od Michaela Sembella, získal Oscara a prodal se v milionech kopií po celém světě.

Flashdance také významně přispěl k popularizaci tanečního filmu jako žánru. Revoluční způsob natáčení tanečních scén, kdy byly použity rychlé střihy a dynamická kamera, ovlivnil mnoho následujících filmů. Snímek vydělal více než 200 milionů dolarů při rozpočtu pouhých 7 milionů, což z něj udělalo jeden z nejúspěšnějších filmů roku 1983.

Zajímavostí je, že většinu tanečních scén ve filmu netančila sama Jennifer Beals, ale její dublérka Marine Jahan. Toto odhalení vyvolalo v době uvedení filmu značnou kontroverzi. Přesto to nijak nesnížilo dopad filmu na populární kulturu a jeho význam pro taneční film jako žánr. Film také otevřel důležitá témata jako emancipace žen v tradičně mužských povoláních nebo význam následování vlastních snů navzdory společenským překážkám.

filmy 1983

Kritika film přijala rozporuplně, ale u diváků si získal okamžitou popularitu. Mnoho recenzentů ocenilo vizuální stránku filmu, energické taneční sekvence a výkon Jennifer Beals. Film se stal inspirací pro množství mladých tanečníků a tanečnic a dodnes je považován za jeden z definujících snímků 80. let. Jeho vliv lze pozorovat v mnoha současných tanečních filmech a televizních show.

Vánoční příběh. Americká rodinná klasika

Film Vánoční příběh (v originále A Christmas Story) z roku 1983 se stal jednou z nejoblíbenějších amerických vánočních komedií všech dob. Režisér Bob Clark vytvořil nezapomenutelné dílo, které se odehrává v průběhu 40. let 20. století a vypráví příběh devítiletého Ralphieho Parkera, jehož největším vánočním přáním je získat vysněnou vzduchovou pušku značky Red Ryder.

Snímek se natáčel především v Clevelandu a Torontu, přičemž autentické období 40. let bylo dokonale zachyceno jak kostýmy, tak výpravou. Hlavní roli Ralphieho ztvárnil Peter Billingsley, který se díky své přirozené dětské nevinnosti a výraznému hereckému projevu stal symbolem této vánoční klasiky. Jeho výkon dodnes rezonuje s diváky všech generací.

Příběh se točí kolem typické americké středostavovské rodiny, kde otec (Darren McGavin) bojuje s neposlušným topením, matka (Melinda Dillon) se snaží udržet domácnost v chodu a mladší bratr Randy (Ian Petrella) odmítá jíst. Každodenní situace jsou vykresleny s neobyčejným smyslem pro humor a nostalgii, což vytváří dokonalý obraz amerického předměstského života té doby.

Film se stal kulturním fenoménem především díky několika ikonickým scénám. Nezapomenutelná je například epizoda s přimrzlým jazykem k železnému sloupu, vánoční návštěva u Santa Clause v obchodním domě, nebo moment, kdy Ralphie konečně rozbalí svůj vysněný dárek. Vypravěčský hlas dospělého Ralphieho, který komentuje události svého dětství, dodává filmu další rozměr a pomáhá vytvářet most mezi dětským a dospělým pohledem na svět.

Vánoční příběh se v době svého uvedení v roce 1983 setkal s poměrně vlažným přijetím, ale postupem času si získal kultovní status. Dnes je považován za neodmyslitelnou součást amerických vánočních tradic a mnoho televizních stanic jej vysílá v průběhu svátků v marathonových blocích. Film vyniká svou schopností zachytit univerzální témata dětských tužeb, rodinných vztahů a kouzla Vánoc způsobem, který je současně humorný i dojemný.

Snímek získal dvě nominace na cenu Saturn Award a stal se inspirací pro několik pokračování, včetně divadelních adaptací. Jeho význam pro americkou kinematografii byl potvrzen v roce 2012, kdy byl zařazen do Národního filmového registru Spojených států jako kulturně, historicky nebo esteticky významné dílo. Dům, ve kterém se film natáčel, byl později přeměněn na muzeum a stal se populární turistickou atrakcí, kde fanoušci mohou spatřit originální rekvizity a kostýmy z filmu.

Trading Places s Eddie Murphym

Film Trading Places, který měl premiéru v roce 1983, se stal jedním z nejvýznamnějších komediálních snímků osmdesátých let. V hlavní roli exceloval Eddie Murphy společně s Danem Aykroydem, přičemž jejich vzájemná chemie na plátně vytvořila nezapomenutelnou podívanou. Příběh se odehrává ve světě vysokých financí a sociálního experimentu, kdy dva bohatí bratři Duke rozhodnou vyměnit životy dvou naprosto odlišných mužů.

Louis Winthorpe III (Dan Aykroyd) je úspěšný burzovní makléř z dobré rodiny, zatímco Billy Ray Valentine (Eddie Murphy) je pouliční podvodník a bezdomovec. Bratři Duke se vsadí o jeden dolar, že když změní jejich sociální postavení, změní se i jejich osobnosti a chování. Tento sociální experiment vede k řadě komických situací, které dokonale vystihují rozdíly mezi společenskými třídami v tehdejší Americe.

Film režiséra Johna Landise se stal okamžitým kasovním trhákem a vydělal přes 90 milionů dolarů jen v amerických kinech. Pro Eddieho Murphyho to byl teprve druhý celovečerní film v jeho kariéře po úspěšném debutu v 48 hodinách, ale již zde prokázal svůj mimořádný komediální talent a timing. Jeho ztvárnění Billy Ray Valentina je považováno za jednu z nejlepších komediálních rolí osmdesátých let.

Snímek vyniká nejen skvělými hereckými výkony, ale také chytrým scénářem, který kombinuje prvky společenské satiry s klasickou situační komedií. Vedlejší role Jamie Lee Curtis jako prostitutky Ophélie, která pomáhá oběma hlavním hrdinům, přidává filmu další zajímavou dějovou linii. Film se dotýká vážných témat jako rasismus, třídní rozdíly a korupce ve finančním světě, ale činí tak s lehkostí a humorem.

Trading Places se natáčel převážně ve Filadelfii a New Yorku, přičemž mnoho scén vzniklo přímo na půdě komoditní burzy. Autentické prostředí dodává filmu na věrohodnosti, zejména v závěrečné sekvenci, kdy hlavní hrdinové manipulují s trhem pomerančového džusu. Tato scéna se dokonce stala natolik známou, že později vedla k úpravě skutečných burzovních pravidel.

filmy 1983

Film získal několik nominací na prestižní filmové ceny, včetně Oscara za nejlepší filmovou hudbu. Kritika vyzdvihovala především brilantní souhru mezi Murphym a Aykroydem, stejně jako režijní vedení Johna Landise, který dokázal udržet tempo vyprávění a gradaci humoru po celou dobu filmu. Trading Places se stal vzorem pro mnoho pozdějších komedií a dodnes je považován za jeden z nejvýznamnějších filmů roku 1983.

Český film Slavnosti sněženek od Menzela

Film Slavnosti sněženek vznikl v roce 1983 pod režijním vedením Jiřího Menzela, který adaptoval stejnojmennou knihu Bohumila Hrabala. Tento poetický snímek se odehrává v malebné vesničce Kersko, kde se prolínají osudy místních obyvatel a jejich vášeň pro myslivost a kulinářské požitky. Hlavním motivem filmu je spor mezi dvěma mysliveckými spolky o způsob přípravy divočáka, který se stal ústředním bodem celého příběhu.

Ve filmu exceluje řada vynikajících českých herců, mezi nimiž vyniká především Rudolf Hrušínský, Jaromír Hanzlík, Josef Somr a Petr Čepek. Menzel dokázal mistrně zachytit Hrabalův specifický styl vyprávění a převést jej do filmové podoby, přičemž zachoval charakteristickou směs humoru, melancholie a životní moudrosti. Slavnosti sněženek představují jeden z vrcholů české kinematografie 80. let a dodnes jsou považovány za kultovní snímek.

Příběh se točí kolem každodenního života v Kersku, kde místní obyvatelé tráví čas v hospodě U Tří koček, procházejí se lesem a především se věnují své oblíbené zálibě - myslivosti. Když je v lese nalezen postřelený divočák, rozpoutá se vášnivá debata mezi dvěma znepřátelenými mysliveckými spolky o tom, zda má být připraven na víně nebo se zelím. Tento zdánlivě banální spor se stává katalyzátorem pro řadu komických i dojemných situací.

Film vyniká precizní kameramanskou prací Jiřího Šafáře, který dokázal zachytit atmosféru středočeské krajiny v různých ročních obdobích. Zvláště působivé jsou záběry zasněženého lesa a jarních sněženek, podle nichž je film pojmenován. Hudební doprovod Jiřího Šusta dokonale podtrhuje poetickou náladu snímku a vytváří nezaměnitelnou atmosféru.

Menzel ve filmu mistrovský kombinuje prvky situační komiky s hlubším filozofickým podtextem. Postavy filmu nejsou černobílé, ale představují komplexní osobnosti s vlastními touhami, slabostmi a životními příběhy. Režisér dokázal zachytit specifickou českou mentalitu, vztah k jídlu, pití a pospolitosti, který je pro Hrabalovy příběhy tak charakteristický.

Film se stal významným mezníkem v české kinematografii roku 1983 a získal několik domácích ocenění. Jeho uvedení provázely pozitivní reakce jak od kritiky, tak od diváků. Dodnes je pravidelně vysílán v televizi a těší se velké oblibě u různých generací diváků. Slavnosti sněženek představují dokonalou ukázku československé filmové školy, která dokázala spojit uměleckou kvalitu s diváckou přístupností a vytvořit dílo, které přesahuje hranice své doby.

Superman III s Christopherem Reevem

Film Superman III s Christopherem Reevem v hlavní roli měl premiéru v červnu 1983 a představoval třetí díl populární filmové série o nejslavnějším kryptonském superhrdinovi. Richard Lester, který již režíroval předchozí díl, se ujal režie i tentokrát. Film se výrazně odlišoval od prvních dvou částí svým odlehčenějším tónem a větším důrazem na komediální prvky.

V tomto pokračování se Clark Kent vrací do svého rodného města Smallville na školní sraz, kde se znovu setkává se svou dávnou láskou Lanou Lang (Annette O'Toole). Mezitím v Metropolis počítačový génius Gus Gorman (Richard Pryor) objevuje způsob, jak manipulovat s počítačovými systémy a krást peníze. Jeho schopnosti zaujmou průmyslového magnáta Rosse Webstera (Robert Vaughn), který ho najme, aby vytvořil syntetický kryptonit.

Syntetický kryptonit má nečekané účinky na Supermana, který se pod jeho vlivem začne chovat antisociálně a sobecky. Tato transformace vede k jedné z nejpozoruhodnějších scén filmu, kde Superman bojuje sám se sebou v automobilové vrakovně, symbolicky reprezentující vnitřní konflikt mezi jeho dobrou a zlou osobností. Christopher Reeve předvedl v této scéně mimořádný herecký výkon, když ztvárnil obě strany Supermanovy osobnosti.

Film se významně lišil od předchozích dílů také tím, že Lois Lane (Margot Kidder) měla pouze malou roli, když odjela na dovolenou na Bermudy. Místo ní se hlavní ženskou postavou stala Lana Lang, která představovala více přízemní a realistický romantický zájem pro Clarka Kenta.

Technické efekty filmu byly na svou dobu působivé, zejména závěrečná konfrontace s super-počítačem, který se pokusil převzít kontrolu nad světovými systémy. Film získal smíšené reakce od kritiky, především kvůli svému lehčímu tónu a komediálním prvkům, které někteří považovali za příliš vzdálené od původního pojetí postavy. Přesto film vydělal celosvětově přes 59 milionů dolarů, což bylo považováno za solidní výsledek, i když nedosáhl úspěchu předchozích dílů.

Zajímavostí je, že Richard Pryor byl obsazen do role Guse Gormana poté, co v jednom ze svých stand-up vystoupení vyjádřil zájem o účinkování v Superman filmu. Jeho přítomnost významně přispěla ke komediálnímu ladění snímku. Film také obsahoval množství odkazů na rostoucí počítačovou revoluci 80. let a její potenciální nebezpečí, což z něj činí zajímavý dokument své doby.

filmy 1983

Navzdory kritice zůstává Superman III důležitou součástí filmové série o Supermanovi a představuje zajímavý experiment s tónem a směřováním superhrdinského žánru. Christopher Reeve i v tomto díle prokázal své herecké kvality a schopnost přesvědčivě ztvárnit jak dobrou, tak temnou stránku své postavy.

Publikováno: 16. 06. 2025

Kategorie: společnost