Žádost o první řidičák krok za krokem: Na co se připravit
Věková hranice a základní podmínky
Chcete si udělat řidičák? Pojďme si projít, co všechno k tomu budete potřebovat.
Věk je základ - na běžné auto (skupinu B) musíte mít 18 let. Ale víte, že na malou motorku můžete vyrazit už v 15? To není špatné pro začátek, co říkáte?
Než se vrhnete do autoškoly, musíte projít zdravotní prohlídkou u svého doktora. Žádné drama - zkontroluje vám oči, uši, srdíčko a celkově, jestli jste fit na řízení. Je to vlastně taková běžná kontrola, aby bylo jasné, že zvládnete bezpečně řídit.
Bydliště v Česku je další nutnost - musíte tu žít aspoň půl roku. A samozřejmě nesmíte mít zákaz řízení - to dává smysl, že? Jestli vám ještě nebylo 18, budete potřebovat podpis od rodičů.
Domluvit se česky nebo slovensky je důležité - jak jinak byste rozuměli instruktorovi? Ale nebojte, pokud jste z EU a česky neumíte, můžete si vzít tlumočníka.
Čistý štít se taky hodí. Nemusíte nosit papír z rejstříku trestů, ale neměli byste mít za sebou žádné větší průšvihy na silnici.
Před první jízdou vás čeká vstupní test z pravidel. Není to nic hrozného - když to napoprvé nedáte, můžete to zkusit znovu. Je to spíš taková rozcvička před samotným výcvikem.
Zní to jako hodně věcí? Nebojte, tisíce lidí to zvládnou každý rok. S trochou přípravy a odhodlání to dáte taky!
Výběr autoškoly a registrace
Chcete si udělat řidičák? Výběr té správné autoškoly je naprosto klíčový. Vždyť právě tam strávíte desítky hodin a získáte dovednosti na celý život. Kolikrát jsem slyšel příběhy o tom, jak někdo naletěl na první nejlevnější nabídku a pak toho litoval.
Dobré jméno autoškoly poznáte snadno - stačí se porozhlédnout po sociálních sítích nebo se zeptat kamarádů. Máte známého, který nedávno dodělal řidičák? Super, zeptejte se ho na zkušenosti! Moderní auta, profíci za volantem a srozumitelná výuka, to jsou znaky, které byste měli hledat.
Papírování není žádná věda, ale je potřeba to vzít popořádku. Občanka v ruce, zdravotní prohlídka od doktora (ne starší než tři měsíce) a můžete vyrazit. Spoustu věcí dneska vyřešíte i online z pohodlí domova - paráda, co?
Kolik to bude stát? To je ta nejčastější otázka. Počítejte s částkou mezi 12 a 18 tisíci, záleží kde bydlíte. Ale pozor - vyptejte se pořádně, co všechno v ceně máte. Někde vám třeba extra naúčtují každou další jízdu nebo učebnice.
Rozvrh si většinou můžete poskládat podle sebe. Jasně, na teorii budete muset chodit v určité dny, ale jízdy? Ty si naplánujete s instruktorem tak, jak vám to oběma sedne. Třeba i brzy ráno před prací nebo naopak večer.
Než poprvé sednete za volant, čeká vás bezpečnostní školení. Žádná nuda - dozvíte se praktické věci, které se vám budou hodit. A když narazíte na něco, co vám nejde? Dobrá autoškola vás v tom nenechá plavat. Každý jsme jiný a někdo prostě potřebuje víc času - to je naprosto v pohodě.
Zdravotní prohlídka u lékaře
Zdravotní prohlídka pro první řidičák není jen další položka na seznamu povinností. Je to zásadní krok k zajištění bezpečnosti na silnicích, který prostě nejde obejít. Však to znáte - nikdo z nás nechce potkat za volantem někoho, kdo tam zdravotně nemá co dělat.
Co vás u doktora vlastně čeká? Především důkladná kontrola zraku - bez dobrého vidění to prostě nejde. Doktor se podívá, jestli rozeznáváte barvy (ty semafory se samy neodhadnou), zkontroluje váš prostorový odhad a celkovou ostrost vidění. Pak přijde na řadu sluch, koordinace pohybů a klasika jako tlak nebo tep.
Připravte se na upřímný rozhovor o vašem zdraví. Doktor potřebuje vědět o všech vašich zdravotních potížích - od zlomené nohy z lyžování až po pravidelné užívání léků. Nebojte se být otevření, není to výslech, ale důležitá prevence.
Epilepsie nebo problémy s alkoholem? To jsou samozřejmě červené vlajky. Bezpečnost především - však víte, jak to na silnicích chodí. Každá maličkost může rozhodovat o životě.
Po prohlídce dostanete posudek - váš lístek ke svobodě na čtyřech kolech. Může být bez omezení, s podmínkou (třeba povinné brýle při řízení), nebo bohužel i zamítavý. Myslete na to, že posudek má platnost jen tři měsíce, tak to dobře načasujte.
Za prohlídku zaplatíte - většinou mezi čtyřmi stovkami a tisícovkou. Není to málo, ale když si představíte, co všechno doktor kontroluje a jakou zodpovědnost nese, dává to smysl.
Nesouhlasíte s výsledkem? Můžete zkusit jiného doktora, ale férově - musíte říct o předchozí prohlídce. Tohle není jako zkoušet štěstí v loterii, jde o zodpovědnost vůči sobě i ostatním na silnici.
Teoretická výuka dopravních předpisů
Získání řidičáku není jen o tom sednout za volant - nejdřív musíme zvládnout teorii. Je to jako když se učíte nový jazyk - taky potřebujete znát základní pravidla, než začnete mluvit. V autoškole vás čeká pořádná porce informací o značkách, předpisech a bezpečné jízdě.
Pamatujete si ještě ze školy, jak vás bavilo učení se nazpaměť? Tady to naštěstí funguje jinak. Moderní autoškoly používají videa, počítačové simulace a interaktivní materiály. Mnohem líp si představíte, jak reagovat, když vám někdo nedá přednost nebo jak zvládnout aquaplaning, když to vidíte v praxi.

Těch 36 hodin teorie není jen suchý výklad. Probíráte skutečné situace z provozu, sdílíte zkušenosti a diskutujete o tom, co by se mohlo stát. Je to jako poslouchat příběhy zkušených řidičů, ze kterých se můžete poučit dřív, než sami něco podobného zažijete.
Součástí kurzu je i první pomoc - a věřte, že to není žádná nuda. Zdravotníci vám ukážou, jak zachránit život, když jde do tuhého. Naučíte se, co dělat při nehodě, jak správně zavolat záchranku a jak se postarat o zraněné.
Na konci vás čeká test - 25 otázek, ve kterých musíte nasbírat aspoň 43 bodů z 50 možných. Zní to děsivě? Není to tak zlé, když tomu věnujete pozornost během kurzu. Nejde přece o to vás nachytat, ale připravit vás na bezpečnou jízdu.
Během výuky poznáte i spoustu praktických věcí o autě samotném. Jak se starat o pneumatiky, co dělat, když auto nestartuje, nebo jak zvládnout smyk. Tohle všechno jsou věci, které vám můžou jednou zachránit kůži na silnici.
Praktický výcvik v řízení vozidla
Řízení auta není jen o točení volantem - je to životní dovednost, která ti otevře spoustu nových možností. Pamatuju si, jak jsem poprvé usedl za volant a měl jsem pocit, že to nikdy nezvládnu. Spojka, plyn, brzda, řazení... tolik věcí najednou!
Na cvičné ploše začínáš úplně od základů. Nejdřív se naučíš, jak se auto vlastně ovládá - kde co je, jak funguje, a hlavně jak to všechno dát dohromady, aby to dávalo smysl. Je to jako když se učíš jezdit na kole - ze začátku to může být trochu vratké, ale pak ti to začne jít samo.
Těch povinných 28 hodin jízd může znít jako hodně, ale věř mi, uteče to jako voda. Nejdřív si zvykneš na auto na prázdném place, pak se postupně odvážíš do města. A než se naděješ, proháníš se po silnici jako profík! Jasně, někdy to chce víc času - každý jsme jiný a někdo potřebuje na získání jistoty za volantem prostě víc praxe.
Parkování? To je kapitola sama pro sebe. Většina začátečníků z něj má docela respekt, ale s dobrým instruktorem a trpělivým přístupem to zvládneš levou zadní. Ať už jde o parallel parking podél chodníku nebo nacpat auto do těsné mezery na parkovišti u supermarketu.
Nejde jen o to projet zkouškami - jde o to stát se řidičem, který se za volantem cítí sebejistě a bezpečně. Naučíš se předvídat situace, vnímat provoz kolem sebe a reagovat s klidnou hlavou. A když poprvé sám vyjedeš na silnici s řidičákem v kapse? Ten pocit svobody je k nezaplacení!
Pamatuj, že každá jízda v dešti nebo tmě tě dělá zkušenějším. Každé zabrzdění před překážkou nebo vyhnutí se díře na silnici tě učí něco nového. Řízení není závod - je to umění být ohleduplný a zodpovědný účastník provozu.
Získání řidičského průkazu není jen o schopnosti řídit auto, ale o zodpovědnosti za život svůj i druhých na silnici.
Radek Novotný
Teoretická zkouška v autoškole je zásadní krok k získání řidičáku. Sedíte v učebně, před sebou máte počítač a v hlavě mix nervozity a adrenalinu. Vždyť jde o váš první velký krok k řidičské svobodě.
Test obsahuje 25 otázek, na které máte půl hodiny. Zní to jednoduše, ale každá chyba se počítá. Potřebujete nasbírat aspoň 43 bodů z 50 možných. Není to žádná procházka růžovou zahradou - některé otázky jsou za jeden bod, jiné za dva nebo dokonce tři.
Nejdůležitější jsou otázky o bezpečnosti na silnici. Jasně, značky musíte znát jako svoje boty, ale hlavně musíte pochopit, jak to na silnici skutečně chodí. Není to jen o biflování - jde o zdravý selský rozum a předvídání situací, se kterými se později potkáte.
Během testu sedíte sami, žádné taháky nebo šeptání se sousedem nepřipadá v úvahu. Komisař vám kouká na prsty a výsledek víte hned po dokončení. Když to náhodou neklapne? Nevadí, za pět pracovních dní můžete zkusit štěstí znovu.
Klíčem k úspěchu je poctivá příprava. Autoškola vám dá přístup ke cvičným testům - využijte je naplno. Není to jen o správných odpovědích, ale hlavně o pochopení, proč to tak je. Vždyť dopravní situace jsou jako šachy - musíte být vždycky o tah napřed.
Po úspěšném zvládnutí teorie máte šest měsíců na složení praktické zkoušky. To je dost času, ale ne zase tolik, abyste to mohli nechat vyšumět. Je to jako s horkou polévkou - nesmíte ji jíst ani moc rychle, ani ji nenechat vychladnout.
Solidní teoretické základy jsou jako kvalitní pneumatiky - bez nich se daleko nedostanete. A věřte, že až poprvé sami vyjedete do provozu, budete rádi za každé pravidlo, které jste se naučili.
Praktická zkouška s komisařem
Tak už je to tady - praktická zkouška z řízení. Moment, na který jste se připravovali týdny nebo možná měsíce. Celá zkouška zabere nějakých 30 až 40 minut vašeho života, ale může změnit všechno.
Parametr | Žádost o první řidičský průkaz |
---|---|
Minimální věk žadatele | 15 let a 6 měsíců |
Povinné dokumenty | Občanský průkaz, doklad o zdravotní způsobilosti |
Doba platnosti | 10 let |
Správní poplatek | 200 Kč |
Místo podání | Obecní úřad obce s rozšířenou působností |
Nutnost absolvovat autoškolu | Ano |
Povinné zkoušky | Teoretická, praktická, zdravotní |
Ještě než vyjedete na silnici, čeká vás seznamka s autem. Prostě ukážete, že víte, co je pod kapotou - kde se dolévá olej, jak se kontrolují brzdy nebo kde najdete rezervu. Jasně, není to raketová věda, ale překvapivě dost lidí na tyhle základy zapomíná.

Když už sedíte za volantem, komisař sleduje každý váš pohyb. Rozjezdy, řazení, brzdění - všechno musí být jak po másle. A pak přijde to, čeho se většina bojí nejvíc - parkování. Ať už je to zacouvání mezi auta nebo to klasické kolmé stání před supermarketem.
Na silnici vás čekají všechny možné situace. Projedete městem, kde potkáte semafory, křižovatky i kruháče, a vyrazíte taky za město. Je to jako taková malá roadtrip, jen s tím rozdílem, že vám kouká přes rameno komisař.
Nejde jen o to točit volantem - komisař chce vidět, že máte oči na stopkách. Babička na přechodu? Zpomalit. Cyklista kličkující před vámi? Bezpečný odstup. Nečekaně vyběhnuté dítě? Okamžitá reakce.
Nedělejte si těžkou hlavu z každé maličkosti. Jasně, že budete nervózní, to je normální. I když šlápnete vedle, není to konec světa. Pokud nejde o nějaký průšvih jako projetí na červenou, máte pořád šanci uspět.
A co když to náhodou neklapne? Nevadí, život jde dál. Můžete si domluvit další pokus. Hlavně si pamatujte - tohle není jen nějaký test na papíře. Jde o to dokázat, že umíte bezpečně řídit a že se na vás ostatní řidiči můžou spolehnout.
Podání žádosti na úřadě
Konečně jste úspěšně zvládli zkoušky v autoškole a teď vás čeká poslední krok k vysněnému řidičáku. Jak na to? Bez osobní návštěvy úřadu to bohužel nepůjde - tuhle povinnost prostě neobejdete, ani kdybyste chtěli poslat někoho jiného.
Nejdřív si připravte všechny potřebné papíry. Základ je občanka nebo pas a čerstvé potvrzení z autoškoly o složení zkoušek. Pozor, s tím potvrzením nechoďte na úřad až za půl roku - po šesti měsících už vám ho nevezmou. To by byla škoda, ne?
Na místě vás čeká klasické papírování - vyplníte žádost s osobními údaji. Nebojte, není to nic složitého, úředníci vám rádi poradí. Nezapomeňte na průkazovou fotku - buď si ji přineste, nebo si ji můžete na většině úřadů rovnou nechat udělat. Aspoň máte jistotu, že bude správná.
Co se týče peněz, první řidičák vás vyjde na 200 korun. Spěcháte? Za příplatek (celkem 700 Kč) můžete mít průkaz už za 5 pracovních dní. Jinak si počkáte standardních 20 pracovních dní. Až bude řidičák hotový, dostanete zprávu do mobilu nebo mail.
Ještě jedna důležitá věc - všechny doklady musí být originály nebo ověřené kopie. Radši si dvakrát překontrolujte, že máte všechno s sebou. Nikdo přece nechce běhat na úřad dvakrát, že?
Poplatky a správní lhůty
Konečně se chystáte na svůj první řidičák? Za základní vydání zaplatíte 200 Kč, ale počítejte s tím, že celý proces není úplně zadarmo. Spěcháte? Můžete si připlatit - za expresní vyřízení do pěti dnů dáte 700 Kč, a pokud potřebujete průkaz už zítra, vyjde vás to na 4000 Kč.
Běžně to trvá maximálně 20 dní, ale většinou to máte hotové dřív. Super je, že vám úřad pošle esemesku nebo mail, až bude průkaz připravený k vyzvednutí. Nemusíte tak zbytečně pobíhat po úřadech a zjišťovat, jestli už je hotový.
A co vás ještě čeká? No, nezapomeňte na povinnou zdravotní prohlídku. Ta vás vyjde na 400 až 600 korun, záleží na vašem doktorovi. Každý si totiž účtuje jinak, takže se klidně zeptejte předem.
Stalo se vám, že jste průkaz ztratili nebo poškodili? Nic se neděje, ale budete muset vytáhnout z peněženky dalších 200 Kč za nový. Měníte příjmení? To máte štěstí - když to stihnete do pěti pracovních dnů, je výměna zadarmo.
Platit můžete různě - hotově, kartou, někde i převodem. Hlavně si schovejte doklad o zaplacení, nikdy nevíte, kdy se bude hodit.
Úřady mají jasně dané lhůty, které musí dodržet. Většinou se snaží být rychlí, ale v létě před prázdninami to může trvat o něco déle. To dává smysl, ne? Všichni chtějí mít řidičák před dovolenou.
Vyzvednutí hotového řidičského průkazu
Konečně máte zkoušky za sebou a čeká vás už jen ta příjemná část - vyzvednout si svůj první řidičák! Zajděte na stejný úřad obce s rozšířenou působností, kde jste podávali žádost. Víte, jak to chodí - úředníci potřebují asi 20 pracovních dní na vyřízení všech formalit a výrobu průkazu.
Nemůžete se dočkat? To vás chápu! Jen nezapomeňte, že bez občanky nebo pasu to nepůjde. Pokud fakt nemůžete přijít osobně, může průkaz vyzvednout i někdo jiný, ale potřebuje od vás plnou moc s úředním ověřením. A nebojte, když to nestihnete hned - úřad váš průkaz nevyhodí, schovají ho celý rok.

Až budete mít průkaz v ruce, pořádně si ho prohlédněte. Všechno musí sedět - jméno, datum narození, oprávnění, platnost. Našli jste chybu? Hned to řekněte - oprava je zdarma a ušetříte si pozdější starosti.
Super, máte řidičák! Teď můžete hned za volant, ale pozor - první dva roky jste začátečník a za přestupky jsou přísnější tresty. Řidičák a malý techničák vždycky s sebou, to je jasná věc.
Nestíháte si pro průkaz přijít? Zavolejte na úřad, většinou jsou vstřícní a někde vám dokonce pošlou SMS, až bude průkaz hotový. A nemusíte už nic platit, všechny poplatky jste dali při žádosti. Jasně, když budete chtít expresní vyřízení, připlatíte si, ale to už je na vás.
Dobrá rada na závěr - udělejte si kopii průkazu. Když ho ztratíte nebo vám ho někdo štípne, kopie vám ušetří papírování. Pamatujte, že řidičák patří státu, takže každou ztrátu nebo poškození musíte nahlásit. A teď už hurá na silnici!
Publikováno: 24. 06. 2025
Kategorie: doprava